Osm stupňů jógy

Všichni ti, kteří se věnují také jógové filosofii, dříve nebo později narazí na Pataňdžaliho Jóga Sútry. Panaňdžali, indický mudrc, je považován za autora této knihy, která byla napsána přibližně 200 let př. n. l. Pataňdžali zde v úvodu pokládá základní otázku: "Co je jóga?". Jeho odpověď vysvětluje, že praxe zde popisovaná se točí kolem duševního poznatku "chitta vrtti nirodha", znamenajícího "ztišit těkavost mysli" či "zastavení změn mysli".

V sútře nedochází k popisu ásan. Je zde pouze řečeno, že ásana je pevná pozice těla, ktzerá je charakterizována dvěma vlastnostmi: sthira a sukham (pevnost - pružnost). Nikde se nepíše, že ásana je krásná a dokonalá. 

Jóga Sútry, jež jsou mnohými považovány za základní text o józe, vysvětlují, jak je možno směřovat svou cestu až do stavu blaženosti, kdy se praktikující rozpouští v jednotě odpoutáním se od svého ega. Věčný egocentrismus naší neustále zaměstnané mysli, naše předsudky, touhy a vášně nás vedou do propasti zmatku, bolesti a utrpení. Jóga nabízí cestu k osvobození od tohoto utrpení. Pataňdžali nás citlivě provází technikami, jež zklidňují mysl a odvádí nás od duševního utrpení vedoucí k utrpení celého světa.

Pataňdžali tedy popisuje ashtanga jógu - neboli osm stupňů jógové praxe, které se sebou navzájem souvisí a působí komplexně. Tyto stupně jsou následující:

  1. Jama - pět etických doporučení, která by měl každý z nás dodržovat, abychom společně vytvořili lepší svět. Patří mezi ně neubližovat, mluvit pravdu, nepřivlastňovat si co není moje, dodržovat zdrženlivost a oprostit se od chtivosti - nelpět,
  2. Nijama - zachování pěti osobních pravidel kázně. Jsou to kultivace čistoty těla a mysli, spokojenost, diciplína, studium a oddanost vyššímu principu,
  3. Ásana - pravidelné fyzické cvičení jógových pozic,
  4. Pránajáma - dechová cvičení (práce s energii), která jsou nedílnou součástí fyzického cvičení, nebo se mohou provádět samostatně,
  5. Pratjahára - stažení svých smyslů dovnitř a odstranění tím rušivých vnějších podnětů,
  6. Dhárana - koncentrace, neboli schopnost soustředit se na jednu věc,
  7. Dhjána - rozvíjení meditace,
  8. Samadhi (dokonalé poznání) - nejvyšší stav blaženosti, který je cílem jógy, kdy jsme ve spojení s bohem, nebo jiným objektem naší víry.
 

Copyright © 2024 martinfajka.cz | všeobecné obchodní podmínky | vytvořil: matodesign.cz

nahoru